kat21 написа:Прочетохте ли законопроекта за измемение на ЗДДС, конкретно:
§ 18. Създава се чл. 97г:
„Задължение за регистрация при облагаеми доставки, свързани със земя и сгради
Чл. 97г. (1) На регистрация по този закон подлежи всяко данъчно задължено лице, което извършва облагаеми доставки с място на изпълнение на територията на страната на:
1. нови сгради или на части от тях, на прилежащите към тях терени, както и учредяването и прехвърлянето на други вещни права върху тях;
2. прехвърляне на правото на собственост или учредяването или прехвърлянето на право на строеж върху урегулиран поземлен имот по смисъла на Закона за устройство на територията.
(2) За лицата по ал. 1 възниква задължение за подаване на заявление за регистрация по образец, определен в правилника за прилагане на закона, в компетентната териториална дирекция на Националната агенция за приходите не по-късно от 7 дни преди датата, на която данъкът за първата облагаема доставка става изискуем, като данъчната основа на извършената доставка подлежи на облагане с данък."
Това означава, че всяка баба на село, успяла да продаде полусъборената си къщурка на село с УПИ, ще подлежи на регистрация по реда на ЗДДС, ще трябва да начисли и да внесе ДДС за продажбата на УПИ-то, да подава справки-декларации , докато не се дерегистрира най-накрая......
Или всяко лице, продаващо УПИ, първо ще се регистрира по ЗДДС...
Правилно ли съм разбрала ?.. Струва ми се, че голяма суматоха ще настане
Този текст (ако бъде приет в този вид) трябва да се тълкува във връзка с чл. 45 от ЗДДС:
Чл. 45. (1) Освободена доставка е прехвърлянето на правото на собственост върху земя, учредяването или прехвърлянето на ограничени вещни права върху земя, както и отдаването и под наем или аренда.
(2) (Изм. - ДВ, бр. 99 от 2011 г., в сила от 01.01.2012 г.) Учредяването или прехвърлянето на право на строеж се смята за освободена доставка по ал. 1 до момента на издаването на разрешение за строеж на сградата, за която се учредява или прехвърля правото на строеж.
(3) Освободена доставка е и доставката на сгради или на части от тях, които не са нови, доставката на прилежащите към тях терени, както и учредяването и прехвърлянето на други вещни права върху тях.
(4) Освободена доставка е и отдаването под наем на сграда или на част от нея за жилище на физическо лице, което не е търговец.
(5) Алинея 1 не се прилага по отношение на:
1. прехвърлянето на право на собственост върху урегулиран поземлен имот по смисъла на Закона за устройство на територията, с изключение на прилежащия терен към сгради, които не са нови;
2. прехвърлянето на право на собственост или други вещни права, както и отдаването под наем на оборудване, машини, съоръжения и постройки, неподвижно закрепени към земята или изградени под повърхността и;
3. прехвърлянето на право на собственост или други вещни права, както и отдаването под наем от къмпинги, караванни паркове, ваканционни лагери, паркингови площи и други подобни;
4. прехвърлянето на право на собственост на прилежащи терени към нови сгради, както и учредяването и прехвърлянето на други вещни права върху тези терени.
(6) Алинея 4 не се прилага при настаняване в хотели, мотели, вилни и туристически селища, самостоятелни стаи, вили, къщи, бунгала, къмпинги, хижи, туристически спални, странноприемници, ханове, пансиони, караванни паркове, ваканционни лагери, почивни станции, балнеоложки центрове и санаториални комплекси.
(7) В случаите на доставка по ал. 1, 3 и 4 доставчикът може да избере тя да бъде облагаема.
Особено важни са ал. 2, 5 и 7. В ал. 2 и 5 са посочени случаите, когато сделката задължително е облагаема, а в ал.7 са посочени случаите, когато сделката е облагаема, но само ако доставчикът избере да е такава, в противен случай е освободена.
Видно от ал. 5, задължително са облагаеми само доставките на УПИ, но с изключение на прилежащия терен. Прилежащ е теренът, обхващащ застроената площ+3 метра от очертанията на сградата. Така че облагаема ще е доставката, само ако изобщо има част от УПИ, която не е прилежащ терен.
Сериозни затруднения има при определяне на данъка върху "неприлежащия" терен, тъй като в никой документ няма данни колко точно е прилежащият терен. Вероятно е посочена застроената площ (ЗП) да е посочена някъде /например в разрешението за строеж и архитектурния проект/, но площта на прилежащия терен зависи от очертанията/контурите на сградата. На практика се налага геодезист да определи колко са площите на прилежащия и "неприлежащия" терен, съответно на тази база да се определи данъчната основа.
Съгласно ал. 2 освободени са доставките на право на строеж до издаване на разрешението за строеж, след това са облагаеми от издаване на разрешението за строеж до първите 5 години (60 месеца) след въвеждане в експлоатация. След изтичане на 5 години сградата вече не е нова и подлежи на облагане по избор на доставчика. Малко е вероятно бабите на село да имат нови къщи под 5 години.
По принцип идеята на този текст е добра, тъй като е насочена към строителите, които не се регистрират по ЗДДС и не внасят ДДС. Това става така, защото за всяка отделна нова сграда се учредява ново дружество, което не прехвърля собственост преди завършване на строежа и въвеждането му в експлоатация. Само сключват предварителни договори и вземат задатъци от купувачите и съответните вноски /на етап акт 14, акт 15 и акт 16/. Плащанията стават в брой и не се отчитат като авансови плащания по смисъла на чл. 25, ал. 7 ЗДДС. Едва, когато прехвърлят собствеността с окончателни договори, се издават фактури, като това става наведнъж. Едва тогава възникват основанията за задължителна регистрация по ЗДДС, но вече дружеството нито има имущество, нито има на кого да прехвърля такова. След това НАП, ако искат, нека си образуват ревизия и да начисляват ДДС на строителя - той имущество няма и ДДС не може да се събере. Принцип е и, че НАП не образуват производства по несъстоятелност, за да не плащат разноски. Карат си по реда на ДОПК.
Трудно може НАП да обяви продажбите на имотите към купувачите за относително недействителни на основание чл. 216 ДОПК, тъй като такива сделки могат да се атакуват, само ако са след връчване на ЗВР, а ЗВР ще се издаде едва след сделките. Единственият начин е НАП да атакуват сделките по чл. 135 ЗЗД, но трябва да доказват недобросъвестност на купувачите, т.е. че купувачите са знаели, че купуват без ДДС. Трудна работа, при положение, че се касае за данъчна и осигурителна тайна; към момента на сделката продавачът не е имал установени данъчни задължения, а и е бил нерегистраран по ЗДДС.
Така че идеята като цяло е добра и цели да напълни бюджета с ДДС, което сега се укрива и изобщо не се плаща при сделките с ново строителство. Но не е много добре обмислена и текстът трябва да се прецизира. Например да се посочи, че
На регистрация по този закон подлежи всяко данъчно задължено лице, което извършва редовно или по занятие облагаеми доставки....
.
Това е и във връзка с чл. 1, ал. 3 от ТЗ:
За търговец се смята и всяко лице, образувало предприятие, което по предмет и обем изисква неговите дела да се водят по търговски начин даже ако дейността му не е посочена в ал. 1.
В крайна сметка целта е да се обложат не всички сделки, а само тези, които са свързани с независимата икономическа дейност. Т.е. ако бабата продава на година над 3 къщи с дворове, явно е, че тя действа не като обикновена баба, а като търговец, т.е. като ЕТ. А в този случай е логично да се облагат сделките.