2019-01-23 0
В началото на 2019 година, визионерите и специалистите на Fujitsu представиха своето виждане за развитието на технологиите и тяхното влияние върху важни за обществения живот сектори през годината.
Ето как Fujitsu виждат влиянието на технологиите върху бъдещето на банките, финансите и застраховането, обществения сектор, индустрия и производство, транспорт и автомобилостроене и търговия на дребно.
Голямото предизвикателство пред сектора е, че гражданите вече очакват качество и бързина на услугите както в частния сектор и управляващите ще трябва по-скоро да мислят като мениджъри на компании от сектора на услугите, например. Fujitsu предвижда, че изкуственият интелект да бъде технологията, която ще намали разликата между очаквани и реални услуги през 2019 година. От гледна точка на технологиите, облак, блокчейн, изкуствен интелект ще играят все по-голяма роля за подобряване на публичните услуги и намаляване на разходите, особено в здравеопазването. Въпреки сериозното навлизане на облачните технологии, подходът значително ще зависи от сложността и големината на публичния сектор като по-малките държави като Естония, Финландия и Малта ще могат да въвеждат публичен облак, докато големите като Франция, Германия и Италия ще използват хибрид от множество облачни решения. През 2019 очакваме и вече да видим резултати от сериозно редуциране на здравните разходи, отново като резултат от въвеждането на изкуствения интелект. Други нововъведения в сектора ще бъдат дистанционно здравеопазване и виртуализирани болнични услуги, опосредствани от технологиите. И не на последно място, масовите заплахи от киберпрестъпност и новите регулации в ЕС в областта ще донесат нови предизвикателства по отношения на сигурността в публичния сектор. Фокусът ще бъде насочен към превантивност и изкуственият интелект ще играя и тук все по-голяма роля при идентифицирането на заплахи и намирането на начини за тяхното противодействие.
Според последните проучвания, почти 30% от технологичните директори планират да намалят инвестициите си в центрове за данни и технологична инфраструктура, като това ще доведе до още по-бързо въвеждане на облачните технологии като предпочитан заместител на традиционните хардуер и софтуер. В допълнение, банките ще започнат още по-усилено да използват API (приложно-програмен интерфейс) в облака, който ще им позволи въвеждането на модулно банкиране и елиминиране на скъпите технологии от миналото.
През 2019 година ще почнем да виждаме ползите от въвеждането на блокчейн, след като технологията в основата на криптовалутите и децентрализираните записи вече достига ниво на зрялост. Във Fujitsu очакват множество пилотни проекти през годината, използвани първоначално за вътрешноорганизационни цели, M2M плащания и нови концепции за дигитални портфейли. Застрахователната индустрия ще постави началото на своята трансформация. Специалистите на Fujitsu очакват да видят интересни приложения на IoT (интернет на нещата) в застрахователната индустрия, което според тях ще доведе до понижен риск и подобрена норма на печалба. В същото време, банките ще продължат да изпитват затруднения при въвеждането на IoT.
Движени от потребителските очаквания за безпроблемно и неусетно изживяване, ще започнем да виждаме въвеждането на „отворено банкиране“. И докато това ще донесе възможности за едни банки, други ще изпитват трудности – Fujitsu очакват традиционните институции да изпитват проблеми при постигане на диференциация във все по-разнообразните екосистеми. Тази отвореност ще навлезе и в застрахователната индустрия, където брокерите ще почнат да споделят информация с други екосистеми.
Безграничната фабрика – в миналото заводите бяха като кутии, в които са произвеждани неща. Днес това са неусетни потоци от данни и процеси, които преминават от мястото на производство до дома на потребителите. Това разкрива неограничени възможности, които производствените компании трябва да развият през 2019 година. Те трябва да престанат да приемат заводите си за свършващи при портала и да мислят в контекста на цялата верига на добавена стойност. Красотата на дигиталните технологии е, че позволяват на индустриалното производство да използват мощта на данните за да променят процеси и взаимоотношения, така че да подобрят ефикасност, производителност, разходи и взаимоотношения с клиентите. Масовото персонализиране позволява продуктите да бъдат произвеждани със скорост и цени на масовото производство, но да бъдат персонализирани за конкретния потребител. „Свързаното предприятие“ прави това възможно чрез комбиниране на директния достъп до потребителите с напълни дигитализирани производствени линии. Производителят, който мисли от гледна точка на „услугата“ ще променя ценообразуването си от базирано на продукта към базирано на резултата. Друга тенденция, която ще засили влиянието си през 2019 година е „предсказуемото сервизно обслужване“ – при риск от намаляване на икономическия растеж, производителите трябва да оптимизират процесите си за да извлекат максимум стойност от тях чрез по-ниски оперативни разходи и по-висока производителност. И един от приоритетите през 2019 година ще бъде осигуряването на „предсказуемото сервизно обслужване“ – и то не предвиждане за една седмица напред, а дори за години.
Технологиите ще продължават да са в основата на фундаментални промени в търговията на дребно в условия на все по-ожесточена конкуренция между традиционни и онлайн играчи, повишаване на разходи за труд и недвижимости и непрекъснато променящо се потребителско поведение. Тези промени ще бъдат в две основни насоки: подобрено изживяване при пазаруване и намалени оперативни разходи. Ще се появяват нови магазинни концепции и формати - през 2019 година Fujitsu очакват много ритейлъри да преобразуват магазините си с нови, по-привлекателни и ангажиращи формати и да ускорят тенденцията за преобразяване на физическите формати с нови креативни решения – някои насочени към опростено и бързо пазаруване, други преобразени в места за въздействащо бранд изживяване, а трети като комбинация от меса за пазаруване и хранене. Изкуственият интелект все повече навлиза в магазините и променя изживяването на потребителите. Пътешествието към автоматизирани магазини вече започна – все повече потребители ще купуват от магазини без персонал и все повече решения за самообслужване ще позволяват сканиране и плащане без чакане на опашки. Тези модели водят и до другата тенденция – освобождаване от активи и преминаване към модел на търговия на дребно „като услуга“. Все повече търговци на дребно ще се освободят от материални активи или ще преминат към модел на аутсорсинг на некритичните процеси. Тези решения ще позволят на търговците на дребно да имат достъп до готови за опериране, 24/7 налични обекти за търговия на дребно, които са напълно оборудвани и предоставяни за ползване чрез лизингови инструменти.
Транспортният сектор достига дигитална зрялост. Ако досега липсваше визия за дигитализация, през 2019 ще видим значителни усилия от страна на директорите по информационни технологии към реализиране на ползите от дигиталните технологии. Един от резултатите ще бъде новите дигитални платформи, които според Fujitsu ще навлязат в карго сектора. DB Schenker, например, инвестира в uShip за да стартира дигиталната платформа за търговия Drive4Schenker в Европа. И наскоро Amazon стартира Amazon Delivery Service Partner за да даде възможност на предприемачи да се включат в предлагането на услуги по доставка при последната миля.
През 2019 година ще се увеличи и използването на блокчейн за реализиране на повече ефикасност и доверие. Транспортният сектор е изключително подходящ за блокчейн и неговия потенциал да повиши доверие и сигурност между участниците в големи вериги на стойност и да автоматизира транзакции и плащания в тях.
Друга очаквана тенденция през 2019 година ще бъде използването на MaaS (мобилност като услуга) и интегрирането на технологията с публичните транспортни системи, така че различни потребители да могат да предлагат мултимодален транспорт. При автомобилопроизводството, специалистите на Fujitsu очакват през 2019 година да се ускори разделянето на индустрията на три основни слоя. Първият е производствената платформа като електрическата система, на основа на която други компании изграждат втория слой или конкретният автомобилен продукт, който осигурява мобилността – към днешна дата се очаква това да бъдат или електрически или водородни автономни автомобили. Третият слой е чистата мобилност, или превоза от едно място до друго, която в момента водещи са компании като Uber и Waymo, но там ще навлизат много нови играчи. И настоящите производители на автомобили ще трябва да решат в кой от тези слоеве ще участват.